Blog

Hola! En aquest espai trobaràs totes les novetats, les reflexions i les propostes que et fem des de la plataforma d'Educació Demà

Esperem que t'agradi i que hi trobis el que busques. Deixa'ns el teu comentari!

Adéu quadern de notes, hola infografies sobre l’aprenentatge!
Per #ReunióFamílies | dilluns, 17 juliol, 2017 | 0 comentaris

Per Jennifer Gaspar-Santos, SI College Prep, San Francisco (EUA)

Els quaderns i informes de notes tradicionals estan basats només en els resultats i sovint és difícil fer-se una idea dels progressos de l’infant només amb això. El que proposo és canviar aquest format per unes infografies de l’aprenentatge, amb icones i gràfics, que expliquin veritablement una història sobre l’alumne. Quin pare no vol sentir una història sobre el seu fill o filla? Els colors, les formes, el tipus de lletra, les icones... tot porta un missatge i és atractiu a la vista. Òbviament, la idea d’utilitzar símbols no és nova, segons Designhistory.org els símbols són l’alfabet del pensament humà i els utilitzem habitualment per fer passar missatges.

D’aquesta manera podríem elaborar tota una història sobre l’aprenentatge, sense només centrar-nos en les notes, i veure l’alumne més enllà dels resultats. Per exemple, es pot fer un gràfic que indiqui el nivell de col·laboració de l’alumne a classe; fins i tot quan es posin xifres, aniran acompanyades d’una icona que ens permetrà veure clarament que aquell alumne participa molt a classe, o que té idees i les comparteix amb els companys... Això convertirà la infografia en un punt de partida privilegiat per endegar una conversa entre pares i professors.

I em direu, d’on trec temps per fer tot això? Jo sóc professor i no tinc ni idea de disseny gràfic! La meva proposta és crear un directori o llibreria en línia amb models d’infografies on tothom podria afegir-hi models o anar a buscar inspiració. El sistema mateix dividiria les infografies en diversos mòduls per tal que cadascú pogués utilitzar els que li semblessin més adients i deixar la resta. És una mica com un Lego, on cada peça és un mòdul. Així doncs, a partir de secundària o batxillerat, on el ventall de temes per tractar és més ampli, es pot fer una construcció més elaborada. El sistema pot ser tan senzill o complicat com calgui.

Crec que aquesta idea ens permet sortir dels quaderns i informes de notes, eminentment rígids i estàtics, i portar-nos a una nova dimensió on no només es parla de notes i resultats sinó veritablement del nen o nena i de la seva evolució a l’aula.

*Proposta seleccionada a la crida internacional How might we redesign parent-teacher night? de The Teachers Guild, impulsada per IDEO i RSA. Podeu trobar la presentació original en anglès aquí.

 

Enviar un comentari