Blog

Hola! En aquest espai trobaràs totes les novetats, les reflexions i les propostes que et fem des de la plataforma d'Educació Demà

Esperem que t'agradi i que hi trobis el que busques. Deixa'ns el teu comentari!

Escola Les Perellades - Tots som escola
Per #ReunióFamílies | dijous, 30 novembre, 2017 | 0 comentaris
L'Escola Les Parallades ens fa arribar un article molt interessant sobre com han viscut el procés de redisseny de les reunions de famílies. No us el perdeu!
 
Les Parellades és una escola força nova tot just tenim onze anys i està ubicada a St. Pere de Ribes. Com a qualsevol escola, havíem fet les típiques reunions de principi de curs amb les famílies i d’altres reunions complementaries quan calia, però feia ja un temps que aquestes resultaven tedioses i repetitives, no només per les famílies, sinó també pels mestres. L’afluència de les famílies, en general, anava minvant conforme els nens i nenes anaven passant de curs. I el fet de donar les mateixes informacions sobre la normativa... any rere any, no ajudava a frenar la fugida.
 
A final del curs passat vam rebre un correu de la Fundació Jaume Bofill on se’ns convidava a participar en unes jornades sobre “Com redissenyar les reunions amb les famílies”. No teníem clar si donaria resposta a allò que necessitàvem, però si que podia ser una porta cap al canvi.
Així doncs, 3 mestres de l’escola vam assistir a 3 jornades de reflexió i dinàmiques sobre les reunions familiars. I lluny de deliberar sobre problemes ficticis, vam abordar problemes reals i actuals que cadascú de nosaltres teníem en aquells moments a les respectives escoles.
 
Vam tenir la oportunitat de parlar amb altres mestres i d’abordar i donar solucions a problemes als que ens enfrontàvem de formes realment creatives. Aquí vam tenir la gran sort de poder fer equip no només amb mestres, si no també amb un pare que havia vingut expressament de Menorca per ajudar a la seva escola en la reflexió i posterior reconstrucció de les reunions amb les famílies. I diem aquí la gran sort, perquè no sempre tenim o ens donem la oportunitat d’escoltar l’altre punt de vista, el de les famílies. Ens va aportar, no només grans idees, sinó que el grup de treball on estava aquest pare va agafar el nostre problema, per treballar-hi i donar-hi solució. Ens van fer veure que no era necessari repetir el mateix Power Point amb la mateixa informació sobre la normativa, metodologia, excursions, etc. Que les famílies eren perfectament capaces de llegir-ho a casa si els hi fèiem arribar. I ens van constatar que si, que les reunions resultaven ensopides i poc productives. Això va donar pas a un abans i un després en la nostra reflexió.
 
Gracies a les jornades, vam fer la deliberació que fins ara no ens havíem permès sobre la necessitat de fer canvis en les reunions i que donarien peu també a grans canvis en la relació família-escola. Vam veure el superflu de fer aquells Power Points, que fins ara ens servien de recolzament, i el menester d’extreure l’essencial, allò que realment interessava a les famílies. Al setembre, després d’unes merescudes vacances, vam reprendre el tema amb tot el claustre. Després d’explicar la nostra experiència a les jornades, vam fer grups de treball per cicles, doncs creiem que així la feina s’ajustaria més i millor a les necessitats de cadascú, doncs no era el mateix fer una reunió a P3 que una reunió a 6è, i vam començar amb les dinàmiques que prèviament havíem preparat amb l’assessorament de la Fundació Jaume Bofill i amb la guia que aquesta ens havia fet arribar.
 
La primera consistia en posar de relleu, tot allò que ens agradava de les reunions familiars, tal i com estaven plantejades fins ara, i tot allò que no ens agradava. En una segona sessió i partint del que ja havíem fet a l’anterior, cada cicle va organitzar una reunió familiar tenint en compte: la convocatòria, l’espai, la rebuda de les famílies, les dinàmiques a fer, la cloenda i per descomptat, la valoració d’aquesta. A la tercera sessió vam posar en comú les reunions que cada cicle havia plantejat. Prèviament, vam demanar que es fes una crítica constructiva, també en grup, de cada una d’elles, tenint en compte el que els agradava, el que canviarien, el que trobaven a faltar i el que proposaven. Quan un cicle acabava d’exposar la seva reunió, els altres en feien la crítica i posteriorment les hi entregaven perquè poguessin fer els canvis adients, tenint en compte aquestes.
 
Una vegada vam tenir les reunions definitives, les vam enviar per correu electrònic a l’assessora que ens havia facilitat la Fundació Bofill, l’Alba Castellví, perquè ens fes un retorn. Una setmana després, l’Alba Castellví va venir al claustre i ens fa una devolució més acurada sobre cada reunió, amb punts forts, febles i susceptibles de millora. Aquesta sessió es va valorar molt positivament per part dels i de les mestres. A partir d’aquí, cada nivell va redissenyar la seva pròpia reunió.
 
Convocatòria
Vam enviar per correu electrònic, a les famílies, la documentació general de l’escola referent a la normativa, AMPA, materials i informacions vàries i es van donar en mà els documents sobre metodologia específica de cada curs, sortides, etc. de cara a que durant la reunió es poguessin aclarir dubtes que haguessin sorgit sobre aquesta o parlar sobre altres temàtiques.
També es va afegir un paper amb una demanda cap a les famílies, que havien de retornar, amb aquelles qüestions que els preocupen o de les que els agradaria parlar a la reunió, informant-les de que estàvem redissenyant les reunions per ajustar-les als seus interessos. En aquest s’informava també de la data i hora de la reunió i de que hi hauria servei d’acollida pels infants, durant la reunió, per totes aquelles famílies que ho necessitessin.
Algunes classes, com les d’Educació Infantil vam fer un vídeo, on eren els mateixos infants qui convidaven les mares i pares a participar a la reunió, fent-los així partícips també. Aquest es va enviar juntament amb la documentació.
 
Rebuda
Si el nivell tenia dues classes, la rebuda es feia a la biblioteca perquè hi cabés tothom i després cadascú passava a la seva classe, per fer una reunió més íntima i personal. Si el nivell només constava d’una classe, la rebuda es feia directament en aquesta.
Sèiem en cercle, perquè la conversa fos d’alguna forma més propera i afavorís el feedback.
Els alumnes havien fet una sorpresa pels pares, i va ser el primer que van rebre, un punt de llibre, una frase bonica, sabó, aprofitant que estaven fent un projecte sobre el reciclatge d’oli, una broqueta de fruites per començar la reunió amb bon sabor de boca... depenia de la classe.
Es van presentar tots el mestres que intervenen a l’aula, no només les tutores o tutors, per si les famílies tenien alguna pregunta i perquè els hi poguessin posar cara, així com les monitores de menjador, direcció i AMPA.
Algunes classes van fer una dinàmica de coneixença per trencar una mica el gel.
 
Reunió
A partir dels interessos i propostes de les famílies es van fer diferents dinàmiques per donar resposta a aquestes.
Els recursos van ser diversos: mitjançant jocs, manipulació de diferents materials, vídeos on els mateixos infants explicaven als pares algunes qüestions que necessitaven aclarir, fotos de diferents moments de la vida escolar i fins i tot en algun curs es van fer dinàmiques que s’utilitzen amb els infants, a mode d’exemple.
També, en algun altre curs, es va fer treballar en grup a les famílies, com a treball cooperatiu on agafaven el mateix rol que els nens i exposaven allò que esperaven de l’escola i allò que com a família podien aportar, amb l’objectiu, tant de que entenguessin com treballen els alumnes de forma cooperativa com d’aconseguir una relació i col·laboració més estreta de l’escola i la família. L’endemà es va llegir tot el treball de les mares i pares a llurs fills i filles.
 

Si voleu llegir l'article sencer, podeu trobar aquesta i altres històries a l'apartat de recursos.

I a continuació podeu veure el pòster que de la seva proposta:

 

Enviar un comentari