CRIDES

Educació Demà aborda reptes i millores educatives concretes a Catalunya de forma oberta i col·laborativa amb tota la comunitat. Ets una persona interessada en algun dels reptes que proposem? Vols crear una solució innovadora adaptada al teu context educatiu? Segueix les nostres crides i accepta el repte!
REDISSENYEM LA REUNIÓ AMB FAMÍLIES
Març 2017

El repte

Com podem redissenyar la primera trobada amb les famílies per millorar el seu compromís amb l’educació dels alumnes al centre?

Sabem que quan famílies i professorat cooperen, els alumnes tendeixen a tenir millors resultats educatius i a gaudir més dels aprenentatges. Però no sempre és fàcil trobar formes significatives per a comunicar-se, ni espais adients per a connectar docents i famílies.

Un dels moments clau en aquesta relació, són les reunions d’inici de curs. Aquestes reunions són una oportunitat per construir  una col·laboració activa i una comunicació fluïda per un objectiu comú; el benestar i l’educació dels infants i adolescents.

La majoria dels centres educatius no estan prou satisfets del vincle que tenen amb les famílies i no aconsegueixen trobar les estratègies que potenciïn la implicació i el compromís que esperen dels pares i mares.

Sovint les famílies senten que la comunicació del centre és unidireccional i que la informació més rellevant no els arriba. Molts pares i mares voldrien augmentar el seu compromís amb el centre educatiu, però no sempre saben com fer-ho ni troben els espais per fer-ho.

Com canviar aquesta pauta  de relació de la que en som presoners? Hauríem de canviar tantes coses que potser ens aclaparem i no sabem per on començar... però a vegades n’hi ha prou amb canviar el primer pas perquè tota la resta canviï sola... n’hi ha prou amb passar un missatge diferent, en compartir una experiència de reunió inicial que trenca el gel i transforma les nostres expectatives, ens fa sentir responsables i implicats, i canvia les nostres pràctiques futures... Creiem que reflexionar i experimentar sobre com han de les reunions de principi de curs pot ser un element catalitzador d’un canvi més profund de la relació família-escola.

Si volem famílies implicades que remin en la mateixa direcció que l’equip de mestres, hem de pensar que aquesta corresponsabilitat es crea en una relació. Diuen que la primera impressió és el que compta... Us heu plantejat que la primera trobada condiciona molt el model de relació que s’establirà després?

Us agradaria imaginar-la d’una altra manera, però no sabeu com posar-vos-hi?

Doncs no ho dubteu, apunteu-vos a la crida i us acompanyarem en el procés de redisseny i implementació dels canvis.

La Crida

Redissenyem la reunió amb les famílies busca centres educatius que desitgin repensar les trobades amb les famílies, amb l’objectiu d’elaborar propostes i solucions dirigides a generar una nova relació entre famílies i professorat.

La crida pretén crear en el centre una conversa de qualitat  i de confiança sobre el tipus de relació que volen tenir famílies i docents. Aquest procés ha de permetre implementar nous formats de reunions que donin resposta a les necessitats comunes.  

És un projecte espurna, que proposa un canvi en les relacions, però començant per una acció molt concreta, la reunió d’inici de curs,  que serà un primer pas d’un canvi més profund.

Volem animar als protagonistes del canvi educatiu que imaginin noves formes radicals de celebrar la primera reunió entre família i escola, a que extreguin coneixement de la pròpia comunitat per a repensar aquestes reunions i a que s’inspirin mútuament tot compartint el coneixement generat amb tots els centres interessats en la temàtica.     

 

Què us proposem?

1. Iniciar un procés intern de reflexió i acció al vostre centre educatiu comptant amb:

  • Kits metodològics basats en el design thinking que orientaran la recerca-acció i la co-creació, els processos de canvi, la presa de decisions i les solucions del vostre centre.
  • Formació específica per aplicar el kit metodològic que orienta el procés.
  • Accés a materials vinculats a pràctiques inspiradores que us seran molt útils en els vostres propis processos.
  • Mentoria d’un expert en relació família-escola que ajudarà a enriquir el vostre procés i les solucions generades.
  • Visites  a centres educatius que ja han repensat les seves reunions, perquè pugueu conèixer de primera mà les seves solucions.
  • Espais per inspirar-vos i per compartir els vostres coneixements, reflexions i idees amb d’altres centres educatius que, com vosaltres, seran pioners en el desenvolupament de solucions radicals.

2. Implementar un nou format de reunió d’inici del curs 2017-18 amb les famílies.

 

Com participar?

Si sou un centre educatiu d’educació infantil i primària o de secundària que ja heu repensat les reunions d'inici de curs, o heu experimentat un nou format de trobada amb les famílies, doneu-vos d'alta al mapa Qui és qui, i compartiu la vostra experiència!

I si esteu interessats en presentar-vos a la crida, ompliu el Formulari de participació i llegiu atentament les Bases de la Crida Redissenyem la reunió amb famílies.

Ah! I si encara en voleu saber més us proposem visionar l’acte de presentació de la crida que vam fer el 27 d'abril: http://www.fbofill.cat/videos/i-si-redissenyem-la-reunio-amb-les-familie...

Per a més informació podeu contactar amb Roser Argemí: rargemi@fbofill.cat

 

Quin calendari segueix la crida?

No perdis el fil i segueix l’actualitat de #ReunióFamílies a Twitter via @FundacioBofill!

 

Amb la col·laboració de:

              

 

*Aquesta crida està inspirada en la crida internacional que el 2016 va impulsar The Teachers Guild (una comunitat professional d’educadors dels Estats Units) i la RSA (Royal Society of Arts), per respondre a la següent pregunta How might we redesign the parent teacher night? en aliança amb IDEO Design for Learning Studio and Plussed (Riverdale Country School).

*Des de la Fundació Jaume Bofill ja hem impulsat una crida molt semblant que ha tingut molt bona acollida, en aquest cas per repensar els espais escolars. Us convidem a consultar-ne els materials i experiències: Crida Hack The School.

IMPULSORS DE LA CRIDA

Ponents

Coneix tots els innovadors educatius i les experiències educatives més capdavanteres que ens han acompanyat en aquesta tendència:

Investigador - expert educatiu
Investigador - expert educatiu
Consell Assessor
Consell Assessor
Consell Assessor
Consell Assessor
Consell Assessor
Consell Assessor
Consell Assessor
Consell Assessor
Consell Assessor