TENDÈNCIES

Educació Demà identifica les tendències de canvi amb més impacte en educació, et convida a debatre les seves implicacions reals sobre el terreny i a construir nous abordatges educatius a través d’espais de co-creació.
LIDERATGE EDUCATIU
Març 2018
Com compartim i gestionem la transformació educativa als centres?

L’inici d’un procés de transformació educativa als centres pot impulsar-se des de moltes perspectives, però un lideratge pedagògic i organitzacional adequat a les característiques del centre i a les necessitats de qui en formen part, és un factor indispensable perquè aquest canvi sigui rellevant, inclusiu i permanent.

Quan sentim a parlar de lideratge, el nostre imaginari ens pot portar a pensar en grans gestes que sovint relacionem amb individus amb un gran impacte mediàtic i un carisma sobrenatural. En canvi, si mirem al nostre voltant ens adonarem que el lideratge educatiu sorgeix majoritàriament de processos col·laboratius i horitzontals i d’una visió que aglutina els somnis d’una comunitat educativa. Els resultats, els trobarem sobretot, en equips que comparteixen aquesta visió, són autònoms, treballen i aprenen entre iguals.

Educació Demà ha realitzat un nou Camp Base per a reflexionar sobre els elements clau del lideratge pedagògic i a establir ponts entre aquesta visió i les pràctiques a l’aula. Us convidem a descobrir el potencial transformador de les experiències del lideratge distribuït!

Què tenen en comú els models de lideratge que han aconseguit transformar els centres educatius? Quins elements han posat en joc? Com acompanyem els equips per aconseguir un canvi? Com hauria de ser un lideratge educatiu en el context de l’autonomia de centres? Com es gestiona la innovació educativa des del lideratge distribuït? Quines competències faciliten l’assoliment d’objectius comuns? Com podem avaluar el canvi educatiu per saber si té resultats positius en la vida del nostre alumnat i del nostre centre?​

Per respondre a aquestes preguntes i obrir-ne de noves, ens ha acompanyat David Atzet, director de la SINS Cardener de Sant Joan de Vilatorrada.

Com sempre, hem tingut l’oportunitat d’aprendre conjuntament a través de 3 propostes de lideratge educatiu, amb les que generar reflexió i establir un diàleg amb les realitats quotidianes dels centres:

Marta del Campo, directora de l'Institut Escola Sant Adrià del Besós ens ha fet viure el procés d'un centre que es converteix en Institut-Escola al Barri de la Mina amb l’objectiu de millorar l’èxit educatiu de tot l’alumnat, afavorir la cohesió social i dissenyar un pla estratègic de manera compartida amb la comunitat educativa.

Jordi Musons, director de l'Escola Sadako de Barcelona compartí les vivències d'un centre educatiu que des de fa anys, ha emprès un procés de canvi amb l'objectiu de portar l'alumnat al centre del procés d'aprenentatge.

- Montse Íñiguez mestra de l'Escola Joan Coromines de Mataró va explicar com el canvi educatiu es tradueix en pràctiques innovadores dins de l'aula.

Tot això va ser el 14 de març a les 18 h a l’Auditori Meier del MACBA, en un acte, conduït per Oriol Ripoll

Els seminari obert s'ha pogut seguir per streaming a través del web de la Fundació Jaume Bofill, i també via Twitter @FundacioBofill amb el hashtag #eduDemà.

Ja pots recuperar el visionat aquí.

Laboratori: contruint propostes per liderar el canvi educatiu

Per últim, el dimarts 21 de març a les 18 h a l’auditori del Convent dels Àngels es va poder posar en pràctica tot allò reflexionat durant el Camp Base amb un Edulab enfocat a trobar propostes per la creació d'una ruta de Lideratge. El taller va ser dinamitzar per Oriol Ripoll i va comptar amb la participació de Jordi Musons de l'Escola Sadako i de Marta del Campo de l'Institut Escola Sant Adrià de Besòs.

Ja teniu disponibles els materials utilitzats durant aquest taller a l'apartat de recursos.

Ponents

Coneix tots els innovadors educatius i les experiències educatives més capdavanteres que ens han acompanyat en aquesta tendència:

Mestre - docent
Equip directiu de centres
Mestre - docent
Emprenedor educatiu
Investigador - expert educatiu
Investigador - expert educatiu