TENDÈNCIES

Educació Demà identifica les tendències de canvi amb més impacte en educació, et convida a debatre les seves implicacions reals sobre el terreny i a construir nous abordatges educatius a través d’espais de co-creació.
VIU EL TREBALL PER PROJECTES!
Maig 2017
Aprenentatge real sense fórmules màgiques

Camp Base: viu el treball per projectes 16/05/2017

El diàleg entre el que passa dins i el que passa fora dels centres educatius és cada vegada més ric i complex. Aquesta conversa passa sovint per entendre que tot allò que succeeix a la vida real no es troba fragmentat ni en matèries ni en calaixos separats, sinó que es viu de forma global i holística.

El treball per projectes aposta per una forma d’aprenentatge interdisciplinària, basada en competències i oberta a la vida. Parteix de continguts integrats a partir de centres d’interès, la resolució de reptes o bé la resolució de problemes. Però és una moda o realment s’afiança com una eina de transformació dels centres educatius? Què en sabem? Existeixen les fórmules màgiques? Quines estratègies organitzatives de centre implica el treball projectes? Com modifica rols i responsabilitats? Com s’ha d’avaluar?

El Camp Base del 16 de maig ha estat una oportunitat per a reflexionar sobre els aspectes més qüestionats d’aquesta perspectiva i el canvi radical que pot suposar en la millora dels aprenentatges i la vida del centre. Diferents experiències reals ens han acompanyat per posar les bases de l’acció adaptada a les nostres necessitats.

La trobada ha estat co-liderada per Fernando Hernández-Hernández, que forma part del grup de recerca Esbrina i de la xarxa interuniversitària Reunid. Acompanya processos de transformació en l'educació, en especial des de la perspectiva educativa de l'aprendre a partir de projectes d'indagació.

Com sempre, hem comptat amb la participació de professionals que ens han parlat d’experiències reals i ens ajudaran a posar les bases per l’acció adaptada a les nostres necessitats:

  • Lola Sánchez, mestra de l’Escola Riera de Ribes, va parlar d’una experiència innovadora a les aules d’Educació Infantil i Primària.
  • Iolanda Arboleas directora de l’Institut de Sils, va exposar l’experiència del treball per projectes i l'evolució d'un centre de secundària que ha anat modificant visions i maneres de treballar amb els anys. 
  • Pepa Valls, coordinadora de Gestions Creatives, va presentar una proposta de treball per projectes i accions creatives del grau d’Educació Infantil de la Universitat de Lleida.

Ha conduït l'acte Ismael Peña-López, director d'innovació oberta de la Fundació Jaume Bofill.

El seminari s'ha pogut seguir en directe per streaming a través del web de la Fundació Jaume Bofill, i també via Twitter @FundacioBofill amb el hashtag #eduDemà.

Edulab: laboratori d'aprenentatge per projectes 23/05/2017

A l’hora d’innovar en educació podem tenir la sensació que no tot depèn de nosaltres i que els obstacles són difícils de superar però, i tot allò que tenim a les nostres mans?

A l'Edulab sobre treball per projectes les persones participants han pogut conèixer els elements per aplicar l'aprenentatge per projectes però, sobretot, per entendre com aquesta perspectiva pot introduïr vivències connectades amb la realitat dels alumnes, fomentar la seva autonomia i motivació, el treball interdisciplinari i aconseguir un treball realment significatiu. 

El laboratori de cocreació ha estat de cocreació ha estat facilitat per l’Oriol Ripoll, expert en jocs i membre del comitè científic del projecte d’Educació demà, així com diverses membres de l'Escola Riera de Ribes

Prop de 100 persones van participar de les dinàmiques per a repensar l’aprenentatge per projectes i adaptar-la a la seva realitat.