Blog

Hola! En aquest espai trobaràs totes les novetats, les reflexions i les propostes que et fem des de la plataforma d'Educació Demà

Esperem que t'agradi i que hi trobis el que busques. Deixa'ns el teu comentari!

Escola Josep Veciana - Acompanyar a famílies i mestres
Per #ReunióFamílies | dijous, 30 novembre, 2017 | 0 comentaris
L'Escola Josep Veciana ens fa arribar un article molt interessant sobre com han viscut el procés de redisseny de les reunions de famílies. No us el perdeu!
 
“Acompanyar a famílies i mestres és l’objectiu central, és el propòsit. Els educadors ens hem de fer companyia, donar-nos ànims, ajudar-nos.”
Carles Capdevila
 
És a partir d’aquesta frase amb la que ens sentim tant identificats que voldríem començar la nostra explicació de com ha anat la nostra proposta dins l’escola.
Som una escola pública, situada en un poble de l’interior d’uns 1300 habitants de la comarca del Tarragonès. El centre és d’una línia, en total tenim 180 alumnes, per tant podríem qualificar-la com una escola petita.
 
La nostra motivació inicial tenia lloc en la problemàtica que ens trobàvem a l’hora de realitzar les reunions. Consideràvem que les reunions no eren efectives, ja que aquells temes tractes no tenien efectes en accions posteriors dels pares, i a mida que pujaven de curs, la participació es reduïa considerablement. Volíem augmentar la col·laboració de les famílies amb temes relacionats amb l’escola que incideixen directament en els seus fills, però per això necessitaven pares compromesos que sentissin la importància del que passa dins les aules.
 
Després de la formació rebuda durant el mes de juliol, al centre es va crear un comissió per a poder desenvolupar les tasques pertinents, però fruit d’una reestructuració de mestres dins el claustre, es va creure necessari fer les reunions al primer mes del curs, és a dir, al Setembre, ja que hi havia molta incertesa en les famílies per conèixer el nou tutor dels seus fills, provocant que les tasques que es volien realitzar per modificar les reunions amb les famílies no es poguessin dur a terme.
 
És per aquest motiu, que no hem seguit el guió corresponent a la formació, però tot i així si que hem introduït canvis i hem modificat les reunions que vam dur a terme.
Degut a que les dues mestres que van rebre la formació eren del cicle d’Educació Infantil, van reduir a aquest cicles les modificacions de les reunions, ja que ens era més fàcil i ràpid. A continuació passarem a explicar quins aspectes es vam canviar i com va ser el funcionament i l’acceptació per part de les famílies.
 
La convocatòria de la reunió arriba a les famílies a través d’un e-mail on hi consta els dies de les reunions de tots els cursos d’Educació Infantil i també d’Educació Primària. La reunió de P3 va ser el dia 14 de setembre mentre que la de P4 i P5, tot i fer-se per separat, es va fer el mateix perquè no hi havia germans en les dues classes.
 
La novetat d’aquest any és que la futura mestra de P3 ja va enviar una carta per correu a les cases dels futurs alumnes, amb una breu presentació i fotografia, preguntes senzilles, ... Pel que fa a P4 i P5 els alumnes prèviament han fet un cartellet amb el seu nom, els pares ho busquen i seuen al lloc del seu fill. L’aula ja està organitzada en forma de U a P5 i en dos blocs de taula repartint els 19 alumnes a P4. Tot i així els pares es van posant espontàniament en rotllana per tal de no donar-se l’esquena els uns als altres. Després es fa l’explicació del dia a dia a l’aula, i les novetats de cada curs, es proposa que siguin els pares i mares de P4 i P5 qui triïn què volen entrar a fer a les aules i se’ls demana que proposin activitats. A P4 hi ha una actitud molt positiva a la iniciativa i fan una mica de pluja d’idees que la mestra valora al moment si són factibles o no, i al no ser massa resolutiu opten per pensar-ho i valorar-ho entre ells i comunicar-ho a la tutora, cosa que encarar no han fet. A P5 se’ls hi fa una muntanya però finalment i després de varies preguntes cada família escriu la seva idea que les mestres valoraran en privat i escolliran el que creguin més adient.
 
Els pares de P5 també van omplir una tira de paper on havien de posar per un costat que volien venir a fer a l’escola amb els seus fills, i en l’altre, que esperaven del curs.
Com a cloenda de la reunió i donant un caire mes emocional a la trobada, a P3 es va donar una tira de paper on els pares havien d’escriure per un costat una qualitat del seu fill i alguna cosa a millorar, i per l’altre costat del full quina qualitat voldrien que tingués la seva nova mestra (pacient, carinyosa, exigent,...). Va tindre gran èxit entre les famílies.
 
Pel que fa a P4 i P5, els alumnes van fer uns dibuixos amb un petit missatge com a regal per les famílies. Un cop acabada la reunió, els pares i mares havien d’endevinar quin era el dibuix que havia fet per a ells els seus fills. I finalment n’havien de fer un per a ells que l’endemà haurien d’endevinar els seus fills com havien fet els seus pares
i mares. A P4 es va viure com un joc divertit, en canvi a P5 van haver actituds poc col.laboratives i inseguretats a l’hora de fer ells un dibuix
 
De cara al curs vinent, ens agradaria mantindré aquestes activitats realitzades i continuar-les fins a cicle inicial. La Comissió creada continuarà treballant per tal d’idear dinàmiques pels diferents cicles i exposar-les al claustre per tal que cada tutor pugui triar de les diferents activitats ofertades, dins de la seva zona de confort i poc a poc anar obrint barreres per a modificar per complet les reunions.
 

Si voleu llegir l'article sencer, podeu trobar aquesta i altres històries a l'apartat de recursos.

 
 

Enviar un comentari