Blog

Hola! En aquest espai trobaràs totes les novetats, les reflexions i les propostes que et fem des de la plataforma d'Educació Demà

Esperem que t'agradi i que hi trobis el que busques. Deixa'ns el teu comentari!

Escola Mare de Déu del Carme - Obrint Camins
Per #ReunióFamílies | dimecres, 29 novembre, 2017 | 0 comentaris
L'Escola Mare de Déu del Carme ens fa arribar un article molt interessant sobre com han viscut el procés de redisseny de les reunions de famílies. No us el perdeu!
 
FONAMENTS PER AL CANVI
A l’escola Mare de Déu del Carme del Prat fa un tres d’anys que vam iniciar tot un procés de reflexió envers la innovació educativa. Fruit d’aquesta reflexió hem elaborat el Pla estratègic d’innovació a 3 anys, que concreta diferents iniciatives per a la innovació. Una d’aquestes iniciatives inclou el redisseny de les reunions d’inici de curs.
 
El motiu pel qual el canvi de format de les reunions de pares forma part del nostre Pla estratègic és, en primer lloc, per la manca de satisfacció sobre les reunions per part del claustre. En segon lloc, en les enquestes de satisfacció passades a les famílies a final de curs amb l’objectiu de la millora contínua. En elles manifestaven poca satisfacció per aquestes reunions i argumentaven que eren monòtones, repetitives i que ja sabien què els diríem abans de venir. En el procés de canvi del Projecte Educatiu de l’Escola, des de fa dos anys hem introduït diferents iniciatives que donen resposta a la necessitat de participació activa de les famílies a l’escola. En el marc d’aquest objectiu de potenciar nous canals de relació entre les famílies i l’escola, per tal que l’educació dels alumnes esdevingui una responsabilitat compartida i tot reflexionant entorn d’aquesta valoració que feien les famílies, vam veure clara la necessitat de donar una altra dimensió a aquestes trobades.
 
EL REPTE PRINCIPAL
El repte principal era canviar el format d’aquestes reunions per convertir-les en un espai de trobada enriquidor, participatiu i compartit, tant per a les famílies com per als docents.
Aquest repte, juntament amb altres que ens proposem com a escola, queda motivat pel lema que ens acompanya en tot aquest procés — Obrint camins — i que el fem extensiu a tots els àmbits de l’escola. Obrim camins a una relació més propera amb les famílies, obrim camins cap a una nova manera d’entendre l’educació, obrim camins per a un procés d’ensenyament-aprenentatge més flexible. I un cop convençuts de la necessitat d’obrir el camí de la relació amb les famílies, vam fer la demanda de participació en la crida per redissenyar les reunions d’inici de curs.
 
ADHERITS A LA CRIDA
Un cop feta la formació per part de tres mestres del claustre de diferents etapes, vam posar-nos a treballar amb tota la comunitat educativa.
El primer pas va ser crear un grup impulsor format per aquestes 3 mestres, 1 representant de l’equip directiu i 2 representats de les famílies. Aquest grup va fer una primera aproximació a la realitat de les reunions. Paral·lelament a les reunions de mestres/professors d’inici del mes de setembre, es va fer una sessió de reflexió amb el claustre sobre què agradava, què no, què canviarien i què afegirien en aquestes reunions. En un segon moment vam convocar 25 famílies de diferents nivells, que ja havien tingut diverses experiències de reunions d’inici de curs, i es va fer una sessió semblant de reflexió sobre què agradava, què no, què canviarien i què afegirien en aquestes reunions. L’equip impulsor, un cop fet el buidatge de les aportacions de les famílies i de les aportacions del claustre, va arribar a la creació del prototip per a la nova reunió. Es va caracteritzar per una fase prèvia a la reunió en què es va contactar amb les famílies perquè ens fessin arribar els seus neguits i objectius sobre la reunió. Tot seguit, una fase participativa de les famílies i, finalment, una fase final que resta oberta a altres possibles trobades durant aquest mateix curs.
 
En tot aquest procés de reflexió i redisseny de la reunió d’inici de curs vam comptar amb l’acompanyament del nostre mentor, en Xavier Gimeno, que ens va assessorar per aconseguir els objectius que ens havíem marcat com a comunitat educativa. I ara sí… era el moment de l’actuació. Després de totes les preparacions i de fer i desfer el nou prototip fins a tenir-ne el definitiu, va arribar el moment de les reunions. Il·lusió, nervis, ganes de compartir aquest moment, esperança…
 
Una barreja d’emocions ens acompanyava, però predominava l’entusiasme. Entusiasme per gaudir d’aquesta reunió que responia a les necessitats de tots els que en formàvem part: famílies i docents.
 

Si voleu llegir l'article sencer, podeu trobar aquesta i altres històries a l'apartat de recursos.

I a continuació podeu veure el pòster que de la seva proposta:

Enviar un comentari