Blog

Hola! En aquest espai trobaràs totes les novetats, les reflexions i les propostes que et fem des de la plataforma d'Educació Demà

Esperem que t'agradi i que hi trobis el que busques. Deixa'ns el teu comentari!

Escola Santa Eugenia - El perquè de tot plegat
Per #ReunióFamílies | dijous, 30 novembre, 2017 | 0 comentaris
L'Escola Santa Eugènia ens fa arribar un article molt interessant sobre com han viscut el procés de redisseny de les reunions de famílies. No us el perdeu!
 
El perquè de tot plegat. Estiu 2017
 
Durant el curs 2016-2017, a partir del Pla de convivència del centre, la comunicació amb les famílies va ser un dels factors que vam començar a treballar. Des del centre vam fer una formació interior per treballar l’estil d’entrevistes amb les famílies i ens calia donar un pas més amb les reunions d’inici de curs. Tres aspectes ens preocupaven especialment:
  • El 70% de l’alumnat de la nostra escola prové de famílies d’origen immigrat i sempre ens ha costat connectar amb les famílies ja sigui per temes culturals o de llengües.
  • Ens donava la sensació que les famílies s’avorrien, assentien amb el cap el que els comunicàvem però no hi havia feedback.
  • L’horari en que es feien les reunions, a les 16:45, comportava que havíem de fer servei de guardaria per l’alumnat perquè els pares poguessin venir i pels que treballaven era una hora difícil de gestionar. Per altra part a partir de les 19 o 20h ens deien que tampoc els anava bé perquè era l’hora de sopars i estar en família.
A partir d’aquests tres problemes principals vam decidim buscar què podíem fer i a finals del passat curs vam veure la possibilitat de formar part del curs “Com redissenyar les reunions amb les famílies?”
 
Un petit equip impulsor del centre (tres persones) durant el juliol va anar a la formació i va tornar molt motivat però alhora amb tot de dubtes de com transmetre-ho a la resta del claustre.
 
Comença el curs 2017-2018
En la primera reunió de claustre, una vegada explicada l’experiència viscuda durant el juliol i rebuda la guia pràctica vam aconseguir de seguida un equip impulsor format per 8 persones d’un total de 19 mestres que té el centre. L’equip impulsor està format per mestres de tots els cicles i l’equip directiu.
 
Durant el mes de setembre ens hem anat reunint seguint els suggeriments de la guia i d’aquí en va sortir:
 
El nom del grup impulsor: “Les corsàries del Güell” (el Güell és un riu que passa pel costat de l’escola).
 
El lema: “Reunió a la vista”
 
Fem pluja d’idees de com són i com ens agradaria que fossin les reunions amb famílies. Ho compartim amb les famílies a través de qüestionaris i entrevistes que fa l’alumnat de 5è i 6è i també amb la resta de mestres.
 
Cal agrair la col·laboració de tothom i l’entusiasme encomanat ha anat creixent. Dues mestres van anar el dia 1 d’octubre a la reunió amb famílies de CS de l’escola Salarich de Vic i també en vam agafar idees. I de tot plegat en surt un Prototip que presentem a l’Alba Castellví i tot seguit al claustre.
 
El prototip i les reunions
Li vam enviar a l’Alba i el divendres 29 de setembre ens va venir a veure. En ell havíem estructurat els espais, l’horari, la metodologia...i l’Alba ens va acabar d’animar i ens va ajudar a prendre alguna decisió així com aconsellar en alguns moments de la reunió. El més trencador ha estat l’horari ja que hem proposat de fer-les a les 3 de la tarda. Volíem que veiessin l’escola en acció. De 2n a 6è coincideix amb l’estona que l’alumnat fa Educació Física i de P3 a 1r també ho han fet a l’aula dels nens mentre aquests estan en un altre espai.
 
A les aules cada nen i nena partint d’un model ha personalitzat la invitació pels seus pares. La tutora i la cotutora (ja que al nostre centre funcionem per cotutories) són les que porten la reunió i d’entrada els pares s’han assegut en forma d’assemblea prop de la taula dels seus fills amb el material que aquest fa servir (el nostre material és socialitzat i els pares paguen una quota anual i per tant sovint no veuen què fan servir). Les presentacions dels pares han estat importants per veure’s entre ells dient el seu nom i de qui són pares o mares o familiars. Els hem preparat un joc a través d’una foto dels ulls del seu fill perquè sàpiguen on han de seure. Això sí ha estat tot un repte, reconèixer els ulls del teu fill! Per la part de darrera els nens i les nenes els havien deixat un missatge personalitzat escrit o en dibuixos. Les mestres hem fet les explicacions: etapes evolutives, agrupaments, metodologies...
I finalment hem compartit sensacions i vivències amb els pares: des de passar alguna pel·lícula on els seus fills són els protagonistes, com quan fan educació física, abans i després de la dutxa, fotos de quan fan els grups instrumentals o quan van a la biblioteca...
 
Els pares també han participat comentant com ens comuniquem, com podem millorar i finalment a través de cares han votat com els ha anat la reunió. En acabar cada curs els ha fet un petit tour pel centre ensenyant-los alguna part de l’edifici on les famílies no hi van normalment: els de 3r l’aula de música, els de 6è l’aula d’informàtica, els de P4 la biblioteca...
 

Si voleu llegir l'article sencer, podeu trobar aquesta i altres històries a l'apartat de recursos.

I a continuació podeu veure el pòster que de la seva proposta:

 

Enviar un comentari