Blog

Hola! En aquest espai trobaràs totes les novetats, les reflexions i les propostes que et fem des de la plataforma d'Educació Demà

Esperem que t'agradi i que hi trobis el que busques. Deixa'ns el teu comentari!

La Charlieca
Per #bibliorevolució | dimarts, 5 juny, 2018 | 0 comentaris

La biblioteca al centre de la comunitat educativa

L'Escola Charlie Rivel de l'Hospitalet de Llobregat ens fa arribar la seva solució bibliorevolucionària. No us la perdeu!

 

 

El nostre repte

L’escola és un centre de màxima complexitat que es troba en un entorn desafavorit i té mancances socioeconòmiques i culturals. L’alumnat és cada vegada més el protagonista del seu aprenentatge i cal augmentar la implicació de les famílies i que participin activament de la vida escolar. Els recursos de què disposem són imaginatius i organitzatius fonamentalment. Disposem d’una biblioteca, tenim unes famílies amb un grau de confiança en l’escola elevat i la necessitat d’aprofitar el seu interès i d’implicar tota la comunitat educativa en els processos d’ensenyament i aprenentatge dels infants. Així que acudim a la crida.

Constituïm el grup impulsor quatre persones: la presidenta de l’AFA, la coordinadora CLIC, el cap d’estudis i la directora. Posem a sobre de la taula les necessitats que representa la implementació de metodologies pedagògiques innovadores i les mancances que presenta l’escola. Pensem algunes possibles solucions i ràpidament veiem que tenim un repte:

Com podem transformar la biblioteca en un espai de participació i implicació de les famílies en la vida escolar?

Sabem que nosaltres sols no podrem aconseguir-ho així que convoquem a una trobada a d’altres agents educatius com són la directora dels Serveis Educatius, la nostra assessora LIC, la directora de la Biblioteca Josep Janés, la coordinadora del Pla Educatiu d’Entorn, la nostra mentora i els quatre membres del grup impulsor. La trobada és molt satisfactòria i ens ajuda a plantejar-nos algunes solucions a les necessitats que tenim:

  • Les famílies necessiten crear el seu racó a la biblioteca. Els mestres necessitem la seva col·laboració i acompanyament en la vida escolar, han entrat a la biblioteca mentre els seus fills vénen a llegir i l’escola els pot ensenyar a gestionar el préstec de llibres. Ells també necessiten sentir seva la biblioteca i volen un espai intercultural on trobar llibres adreçats a les famílies i on donar a conèixer la seva cultura.
  • Fer créixer el fons de documents de coneixements per enriquir les possibilitats d’aprenentatge de l’alumnat. L’escola facilita el préstec de llibres de lectura amb el carnet de la biblioteca. Però s’ha de donar un pas més: ara s’ha de cobrir la necessitat de recursos documentals que suposa treballar per projectes i que les famílies no estan en condicions de cobrir.
  • La biblioteca ha de vertebrar l’activitat lectora de la comunitat educativa. Hem de dissenyar una programació d’activitats des de la biblioteca que siguin sostenibles i sistemàtiques per tal de dinamitzar la lectura, fomentar el gust per la lectura, aprendre amb la lectura mitjançant activitats planificades i col·laboratives entre famílies i mestres.

 

La nostra bibliorevolució

Amb aquestes necessitats comencem a desenvolupar les solucions. Amb l’ajuda de la Guia de cocreació analitzem la nostra biblioteca, recuperem el seu nom: CHARLIECA. I per donar-li ànima, planifiquem tota una sèrie d’accions i activitats per tal que esdevingui el lloc d’on surtin propostes motivadores que afavoreixin la lectura:

  • Visitem la biblioteca de la nostra mentora i de col·laboradors de la bibliorevolució, visitem llibreries, captem idees...
  • Constituïm la Comissió de biblioteca formada pel grup impulsor més famílies, que mantindran la biblioteca oberta en temps no lectiu per facilitar el préstec de llibres.
  • Demanem llibres de coneixements en préstec relacionats amb els projectes que estem treballant a la Biblioteca Josep Janés.
  • Creem el bloc de la biblioteca http://blocs.xtec.cat/bibliotecacharlieca/
  • Organitzem una xerrada per a les famílies amb en Jaume Centelles sobre Com compartir la lectura amb els fills.
  • Creem les Motxilles viatgeres, que viatgen setmanalment a casa d’alguna família amb una selecció de llibres que conviden a la lectura compartida amb qui més estimes.
  • Elaborem els carnets de préstec familiars, per a que vinguin les famílies a triar els llibres que volen endur-se a llegir a casa amb els seus fills.
  • Tenim el racó M’agrada llegir a... on qualsevol persona de la comunitat educativa pot penjar la foto del seu racó de lectura preferit.
  • Hem creat el Racó intercultural de les famílies on poden trobar els llibres que els interessi i què serà gestionat per ells mateixos.
  • Les famílies organitzen l’espai Viatgem a... en què mitjançant imatges i històries que ells trien, donen a conèixer els seus països d’origen, les seves cultures. El primer país és Nigèria.

 

Els aprenentatges i les reflexions que volem compartir

Fent la bibliorevolució hem revisat el paper que les nostres famílies tenen a l’escola i hem vist que se’ls ha atorgat un protagonisme què ens beneficia a tothom. Han resultat tenir un potencial molt profitós per a la vida escolar i que no es posava de manifest perquè no trobaven el canal adient.

Hem après que podem mantenir les col·laboracions que abans teníem puntualment amb els agents educatius, que amb una bona organització les podem sistematitzar.

Ara sabem que treballant de manera col·laborativa s’aconsegueixen objectius que satisfan a tot l’equip i que tots aprenem coses noves.

L’única dificultat amb què ens hem trobat és l’alta mobilitat dels professionals de l’àmbit de l’educació que treballem en entorns desafavorits.

Us donaríem un únic consell: Per a fer la bibliorevolució aprofiteu tot el que ja esteu fent i no busqueu solucions llunyanes ni exòtiques. Trobareu el que necessiteu en la gent més propera i al vostre abast.

 

Enviar un comentari