Blog

Hola! En aquest espai trobaràs totes les novetats, les reflexions i les propostes que et fem des de la plataforma d'Educació Demà

Esperem que t'agradi i que hi trobis el que busques. Deixa'ns el teu comentari!

Laboratoris d'inspiració
Per #bibliorevolució | dimecres, 6 juny, 2018 | 0 comentaris

EL CAMÍ CAP A UNA BIBLIOTECA ESCOLAR ITINERANT

L'Escola Frigolet de Porqueres ens fa arribar la seva solució bibliorevolucionària. No us la perdeu!

 

 

L’antiga masia que alberga aquest centre està envoltada d’un entorn idíl·lic. Al segon pis amaga una petita biblioteca on els llibres ocupen tots els prestatges. Són llibres de tota mena, la majoria passen desapercebuts, potser aquell que té el llom d’un color especial és triat per unes manetes ben petites… Com podem donar la volta a aquest espai i fer que sigui màgic? Què podem fer perquè els llibres arribin a les mans dels infants i responguin a les seves curiositats?... Es pregunten els mestres del centre amb ganes d’impulsar la lectura i la recerca en els seus alumnes.

A l’escola no hi ha llibres de text, els alumnes amplien el seu coneixement a partir dels projectes, reptes, tallers, experiments... La recerca i la consulta juguen un paper important a les aules. Per donar resposta a les preguntes que es plantegen, els alumnes porten llibres de casa, de la biblioteca comarcal o municipal, cerquen a les xarxes, fotocopien notícies, copien un text, fan un dibuix...

 

Dues terceres parts hauran de ser llibres de coneixement

D’entrada, les primeres reunions de Claustre han servit per donar certa rellevància al fons inicial de llibres. La Clara Sales, directora de l’escola Annexa de Girona ha recomanat: “La quantitat no va lligada a la qualitat. Heu de tenir clar la relació 60%-40% pel que fa al coneixement i a la ficció en una biblioteca escolar, així com el 70% d’ocupació màxima de les lleixes perquè aquestes puguin respirar”. Els mestres cada vegada són més conscients que al Frigolet manquen llibres de no-ficció i espai.

A partir d’aquí, la furgoneta de la brigada de l’Ajuntament de Porqueres s’ha carregat d’andròmines literàries per poder donar el necessari respir a la biblioteca i així començar a classificar, ordenar i adquirir llibres per intentar tenir un fons de coneixement de qualitat i que doni respostes a les necessitats de la comunitat educativa.

S’ha considerat important recollir l’opinió de les famílies i dels alumnes de l’escola a partir d’un formulari “on-line”. Aquest ha ajudat al Claustre a ampliar i tenir en compte el punt de partida sobre la visió i usos actuals de la biblioteca escolar.

 

Catalogar: la riquesa del coneixement, un debat constant

D’altra banda l’equip impulsor del programa bibliorevolució ha visitat la Biblioteca Comarcal de Banyoles on ha demanat consell al bibliotecari de la secció infantil i juvenil. Ha quedat palès la dificultat i el debat constant a l’hora de catalogar, degut al multiús de molts llibres. S’ha parlat de llibres i editorials a tenir en compte i de la visió del moment actual; en Xavi Garcia, bibliotecari infantil, explica: “Observo un canvi en la presentació dels llibres de coneixement per intentar oferir un producte amb una informació diferent de la que es pot trobar a les xarxes. L’àlbum il·lustrat està guanyant terreny, amb il·lustracions retro, vintage, tintes planes, esquemàtiques, clares i acompanyades de frases curtes; s’aposta pel disseny, per cridar l’atenció i no pel detall científic.” La visita ha estat molt profitosa per a l’equip impulsor a l’hora de definir els punts claus i importar-los a la biblioteca del centre.

Per involucrar als infants en el procés de participació del projecte, s’han realitzat visites a diferents biblioteques de la comarca:  a Porqueres, a Banyoles, a l’ IES Pla de l’Estany i a l’escola de la Draga. Els protagonistes de l’escola han pogut preguntar i escoltar als experts d’aquestes biblioteques i adonar-se de la importància de seva tasca, del treball en equip, de l’ordre i la catalogació d’una biblioteca. Els alumnes de Cicle Mitjà i de Cicle Superior tindran un paper actiu en aquesta tasca.

 

Dinamitzant el coneixement: els laboratoris d’inspiració

Convé destacar que la idea central d’aquest repte no acaba en aconseguir una catalogació pròpia i tenir un bon fons de coneixement. Cal insistir en com dinamitzar i com presentar aquests llibres perquè puguin arribar a donar resposta als reptes, projectes i propostes de les aules, en certa manera han d’estar presents en el dia a dia de l’escola.

Atès que la masia escolar disposa de poc espai s’intenta descentralitzar la biblioteca. La Karo Kunde, mare de l’escola, membre de l’equip impulsor i professora d’Educació de la UdG emfatitza: “Una solució seria crear una escola-biblioteca, de manera que tots els espais del centre convidin a la recerca, a llegir, a fomentar curiositat. Han de ser espais pensats, creats amb cura, que provoquin i motivin. Els llibres han d’itinerar per tota l’escola.” Per tant, es necessita un parell de mestres de l’equip que es formin i s’hi dediquin amb emoció.

Val la pena citar la visita de la Marta Roig, bibliotecària, especialista i impulsora que manifesta: “els lots no només han d’incloure llibres de coneixement, si es pretén que aquests arribin a tots els infants hem de tenir en compte les intel·ligències múltiples de cadascú, per tant s’ha de pensar molt bé què cal presentar a cada lot”.

Finalment, del recull de les diferents aportacions, visites i propostes, l’equip impulsor, ha ideat els laboratoris d’inspiració per poder donar resposta a les demandes inicials dels mestres. Són minibiblioteques ambientades, que inclouen material divers: llibres de coneixement, de ficció, objectes motivadors, biografies, obres d’art, jocs, pel·lícules, música, poemes, activitats creatives… per fomentar la motivació de tots els infants. Tenen un lloc rellevant a les aules, un espai escollit i organitzat amb cura i intenció, són laboratoris vius, en moviment, per tal d’atendre les demandes i necessitats dels alumnes, les seves curiositats, provocar nous interessos, possibilitar la profundització en temes específics i així acompanyar el procés d’aprenentatge dels reptes, projectes... Si passegeu per l’escola, en veureu de diferents, intenten donar resposta a les preguntes curioses dels infants: Hi ha vida a altres planetes? Per què la lluna surt i s’amaga? Quins són els primers primats que van existir? Què tenim a dins del cos? Com s’envien les cartes? Els nombres són igual a tot arreu?

Aquests laboratoris són provocadors, faciliten material per a un mestre que acompanya als seus alumnes, potencien l’autonomia de l’infant i alhora serveixen per crear i modificar el coneixement de petits i grans.

 

Enviar un comentari