TENDÈNCIES

Educació Demà identifica les tendències de canvi amb més impacte en educació, et convida a debatre les seves implicacions reals sobre el terreny i a construir nous abordatges educatius a través d’espais de co-creació.
MÉS ENLLÀ DE L'APRENENTATGE MÒBIL
Febrer - març 2017
Dispositius, realitat virtual i augmentada, internet de les coses i molt més!

Actualment, la mobilitat i tots els dispositius tecnològics que conviuen amb nosaltres dia a dia, han modelat la manera que tenim de comunicar-nos, d’entendre el món i, per tant, també la nostra manera d’aprendre. Això es tradueix en que els nostres alumnes es mouen constantment en entorns d’aprenentatge on els espais i els temps s’amplifiquen i es generen noves formes d’accés al coneixement. La tecnologia hiperconnectada, Internet i els entorns digitals són aliats d’aquesta manera d’entendre l’educació i ens guien envers la ubiqüitat de l’aprenentatge.

Però aquest plantejament ens condueix també a grans reptes. Sovint en el camp educatiu es viuen conflictes generats per un ús inadequat de les eines digitals i com a docents ens podem sentir perduts davant de codis i llenguatges que es redefineixen constantment. Fins i tot, en certes ocasions, percebem serioses dificultats per com traslladar de forma pràctica i àgil propostes d’aprenentatge mòbil en el dia a dia dels nostres alumnes. De ben segur, però, que tota la comunitat educativa intenta trobar noves rutes d’aprenentatge i treure profit d’aquestes oportunitats educatives que no hem de deixar escapar. 

Camp Base: Més enllà de l'aprenentatge mòbil 14/02/2017

En aquest Camp Base ens hem proposat un repte: crear coneixement compartit i viure en primera persona algunes de les possibles rutes de l’aprenentatge mòbil.

Per ajudar-nos a traçar-les, hem conegut diverses experiències d’innovació educativa que treballen amb grups i eines diverses:

  • Francesc Nadal, docent d’Economia a secundària a l'Institut Illa de Rodes de Roses, va presentar: “VRilla - Aprendre història amb Realitat Virtual amb joves de primer cicle d’ESO.
  • Víctor Garcia, coordinador pedagògic de l’Escola Rel d'Educació espacial va presentar: "Escola Rel: experiències tecnològiques d'aprenentatge".
  • Eulàlia Canet, mestra de Cicle Inicial a l'escola Puig de les Cadiretes i responsable de robòtica del mateix centre, va presentar: "Llapis, guixos i pantalles. El dia a dia a una aula de Cicle Inicial".

La trobada va ser conduida per Juanmi Muñoz, Co-director de l'Observatori d'Innovació Tecnològica i Educativa (ODITE) i membre del comitè científic d’Educació Demà que va compartir la ponència: "Rutes mòbils". Per últim, vam comptar amb la col·laboració de mSchools amb les reflexions al voltant de la motivació i els aprenentatge mòbils d’Albert Forn.

Podeu accedir a tot el contingut del Camp Base a través dels següents vídeos

 

Podeu accedir a tot el contingut del Camp Base a través dels següents vídeos:

Edulab: Laboratori d'idees mòbils 07/03/2017

“Els infants i joves, passen la major part del seu temps connectats a través de dispositius mòbils. Quan arriben a l’escola, en canvi, es troben com en un avió: desconnectin els seus dispositius i cordin-se el cinturó”. D’aquesta manera explicava Kirsti Lonka, la situació que es viu a la majoria de centres educatius. Els dubtes i reptes poden ser molts, però si els infants i joves no aprenen a fer un ús raonable de les tecnologies a l’escola, difícilment ho aprendran de manera equitativa a casa o amb les seves amistats. 

Partint de la voluntat d’experimentar i crear coneixement de manera conjunta, en aquest Edulab trobarem un espai on crear experiències d’aprenentatge fent ús de dispositius, d’històries connectades i d’activitats per a l’acció educativa

La tendència d’aprenentatge mòbil, no gira al voltant de la qüestió sobre com aprenem sinó sobre quines condicions i disposicions fan que aprenguem millor. 

En aquest Edulab els participants es van submergir en el disseny i l'experiència d'una activitat educativa tenint en compte els tipus d’espais: oberts, flexibles, físics, virtuals i personalitzats, en els que l’alumnat aprèn dia a dia. 

El laboratori va ser conduït per Juanmi Muñoz i Oriol Ripoll, membres del comitè científic del Projecte Educació Demà.

 

 

 

 

 

 

 

 

Accediu al material de l'Edulab i a més continguts d’interès sobre la tendència d'avaluació a la secció esquerra de la pàgina!

 

Ponents

Coneix tots els innovadors educatius i les experiències educatives més capdavanteres que ens han acompanyat en aquesta tendència:

Mestre - docent
Desenvolupador de tecnologia educativa
Mestre - docent
Assessor - consultor educatiu
Mestre - docent
Investigador - expert educatiu